TVN Warner Bros. Discovery rozpoczyna kampanię promującą technologię wirtualnej produkcji
Kino przyszłości kręci się w Polsce
TVN Warner Bros. Discovery uruchamia pierwszą kampanię promującą przełomowe podejście do realizacji produkcji filmowej i reklamowej oraz innowacyjne możliwości produkcyjne TVN XR Studio. Jej celem jest zaprezentowanie twórcom, producentom i marketerom konkretnych korzyści wynikających z pracy w środowisku XR (Extended Reality) – takich jak oszczędność czasu i optymalizacja budżetu, pełna kontrola nad warunkami pogodowymi czy możliwość realizacji scen w trudno dostępnych lub odległych lokalizacjach. Na potrzeby komunikacji powstało aż siedem fabularnych scen pokazowych, zrealizowanych we współpracy z uznanymi twórcami branży i dynamiczny showreel. Materiały w efektowny sposób prezentują szerokie zastosowania technologii XR – od kina historycznego, przez reklamy, aż po science fiction.
Kampania, zrealizowana z wykorzystaniem najnowszych technik dostępnych właśnie w TVN XR Studio, ma pokazać, że nowoczesna i innowacyjna technologia XR nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla wielkich hollywoodzkich produkcji. Wręcz przeciwnie – dzięki odpowiedniemu przygotowaniu preprodukcji i elastyczności studia, wirtualne środowiska są dziś dostępne także dla produkcji lokalnych, reklam i różnorodnych treści digitalowych.
– Technologia XR otwiera przed branżą audiowizualną zupełnie nowe horyzonty. Daje twórcom pełną kontrolę nad każdym aspektem realizacji – od pogody i pory dnia po możliwość realizacji w lokalizacjach, które wcześniej były poza zasięgiem twórców ze względów budżetowych lub logistycznych. Szeroko otwieramy drzwi do naszego studia, a startująca kampania pokazuje, że dziś ograniczeniem nie jest już miejsce, czas ani warunki – a jedynie wyobraźnia. Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas materiały zainspirują kolejnych scenarzystów, reżyserów, scenografów i marketerów do sięgnięcia po to, co możliwe w XR – mówi Jarosław Potasz, Group Vice President Studios and Productions, TVN Warner Bros. Discovery.
W ramach kampanii powstało siedem zróżnicowanych scen demonstracyjnych, które pokazują szerokie spektrum możliwości technologii XR – od naturalistycznych ujęć plenerowych po zaawansowane symulacje światów przyszłości – oraz dynamiczny showreel. Każda etiuda została zaprojektowana tak, by zobrazować konkretne wyzwania produkcyjne i sposoby ich rozwiązania przy wykorzystaniu wirtualnej produkcji. To gotowe case studies, które mają inspirować twórców i producentów do sięgania po rozwiązania dostępne już dziś – bez kompromisów w zakresie jakości czy kreatywnej wizji. Kampania będzie prowadzona w mediach społecznościowych za pomocą krótkich filmów, łączących efekt finalny z ujęciami „behind the scenes” oraz komentarzami ekspertów. W odstępach tygodniowych będą publikowane nowe materiały, dzięki którym odbiorcy będą mogli lepiej zrozumieć, na czym polega technologia XR i jakie możliwości daje twórcom. Promocji TVN XR Studio będą towarzyszyć działania PR, w tym obecność studia na wydarzeniach branżowych.
Pełne wersje wszystkich filmów promocyjnych oraz dodatkowe informacje o możliwościach TVN XR Studio można znaleźć na jego stronie internetowej oraz kanale na YouTube.
1. DESZCZOWE JEZIORO – Pogoda na planie pod pełną kontrolą
W tej scenie połączono rzeczywiste efekty wodne z cyfrowym krajobrazem, tworząc deszczową scenerię nad wirtualnym jeziorem – a to wszystko bez wychodzenia ze studia. Tuż przy ekranie LED został zbudowany zbiornik wypełniony prawdziwą wodą, a deszcz wygenerowano za pomocą deszczownic zainstalowanych na planie. W tle odtworzono cyfrowe jezioro, nad którym padał wirtualny deszcz zsynchronizowany z tym, co dzieje się na pierwszym planie. Takie rozwiązanie pozwala precyzyjnie sterować warunkami atmosferycznymi: ulewę można włączać i wyłączać w dowolnym momencie, a scenerię dostosować niezależnie od pory dnia czy roku. Zapewnia to komfort pracy dla ekipy i aktorów oraz pełną elastyczność realizacyjną – bez ryzyka opóźnień czy kompromisów wynikających z nieprzewidywalnej pogody.
2. BASEN – Spotkanie na styku światów
W tej scenie cyfrowa postać kobiety wskakuje do basenu wyświetlonego na ekranie LED, a chwilę później w kadrze pojawia się prawdziwa aktorka. Choć obie funkcjonują w innych wymiarach produkcyjnych, ich obecność w przestrzeni narracyjnej jest całkowicie spójna. Tło akcji, słoneczna willa w Toskanii, zostało zbudowane wirtualnie i przeniesione do hali zdjęciowej pod Warszawą. Inspiracją była estetyka europejskiego kina lat 70., ale to, co najciekawsze, dzieje się między warstwami rzeczywistości. Połączenie fizycznej scenografii z renderowanym otoczeniem i cyfrowymi postaciami pozwala na nowe formy narracji — płynne, elastyczne i dopasowane do wymagań współczesnych produkcji.
3. WOJNA - nowa jakość scen batalistycznych bez wychodzenia ze studia
Wirtualna produkcja umożliwia realizację scen wojennych w trudno dostępnych lub nieistniejących lokacjach. Dzięki połączeniu rozbudowanej realnej scenografii z tłem LED oraz zastosowaniu praktycznych efektów specjalnych – jak prawdziwe wybuchy – możliwe jest płynne łączenie świata cyfrowego z fizycznym. W tej scenie eksplozja zaczyna się na ekranie LED i przechodzi w rzeczywisty efekt pirotechniczny. To pełna immersja i pełna kontrola — bez ryzyka i kosztów planu wyjazdowego.
4. PRERIA - epicka przestrzeń i światło, które się nie kończy
Zakrzywiony ekran LED o szerokości 24 metrów, wysokości 5,5 metra i powierzchni niemal 200 m² umożliwia realizację szerokich, filmowych ujęć w pełni kontrolowanych warunkach studyjnych. Scena została zarejestrowana w warunkach „blue hour” – krótkiego momentu dnia, który w naturze trwa zaledwie kilka minut. W studio możliwe jest wydłużenie tego światła bez ograniczeń – podobnie jak uzyskanie efektu „golden hour” o dowolnej porze. Dzięki technologii LED można zatrzymać czas i pracować w idealnych warunkach oświetleniowych przez cały dzień zdjęciowy.
5. SCI-FI - Realizm, którego nie daje green screen
Wirtualna scenografia pozwala przenieść akcję do miejsc niedostępnych dla kamery — na orbitę, w głębiny oceanu czy na odległą planetę. W scenie sci-fi wykorzystano ekran LED jako dynamiczne źródło światła, które generuje realistyczne odbicia — zarówno na płaskich, jak i zakrzywionych powierzchniach. Światło emitowane z ekranu odbija się naturalnie m.in. na lustrzanym hełmie kosmity, co tworzy efekt, którego nie da się osiągnąć przy użyciu green screenu. Dzięki temu elementy cyfrowe i fizyczne stapiają się w jedną, spójną przestrzeń — bez potrzeby kosztownej i długotrwałej rekonstrukcji odbić w postprodukcji.
6. FOKUS NA PRODUKT – tło dopasowane do historii
W tej scenie uwaga widza skupia się dokładnie tam, gdzie trzeba — na produkcie. Minimalistyczna scenografia pozwala utrzymać czystość kadru, a całe otoczenie budujemy wirtualnie, dopasowując je do charakteru marki. Dzięki LED-om możemy błyskawicznie zmieniać porę dnia, roku czy styl wizualny albo pokazać upływ czasu w tle za pomocą efektownego timelapse’u. To idealne rozwiązanie do realizacji nowoczesnych, elastycznych kampanii reklamowych.
7. STARA WARSZAWA – historia w zasięgu jednego kliknięcia
Scena inspirowana ul. Zielną i budynkami PAST-y pokazuje, jak dzięki technologii LED możemy wiernie odtworzyć nieistniejące już części Warszawy. To odpowiedź na bolączki wielu polskich produkcji historycznych, które mają trudność ze znalezieniem odpowiednich lokacji. Tutaj nie trzeba zamykać ulic ani dostosowywać miasta do epoki – wystarczy scena 3D, kamera i ekran LED.
W realizację kampanii promocyjnej zaangażowano twórców polskiej branży audiowizualnej:
- Reżyser – Wojtek Jeżowski
- Autor zdjęć – Piotr Sobociński Jr
- Producent nadzorujący – Agata Sałapa (TVN XR Studio)
- Producent – Wiktor Przeorski (TVN XR Studio)
- Kierownik produkcji – Tomasz Sykulski (TVN XR Studio)
- Konsultacja technologiczna – Michał Malinowski (TVN XR Studio)
- Steadicam – Adam Lenart
- Oświetlenie – Bogdan Modzelewski
- Scenografia - Gwidon Busiło
- Kostiumy – Zofia Kula-Jeżowska
- Charakteryzacja – Małgorzata Jurkiewicz
- FX – Janusz Bykowski
- Montaż – Krzysztof Boroń
- Udźwiękowienie – Grzegorz Kubek
- CC – Tomasz Poznański, New Wave Film
Współpracowano także z polskimi firmami przy tworzeniu środowisk wirtualnych do poszczególnych scen:
- Pagode Studio (“Preria”, “Jezioro”, “SciFi”)
- Rosenbot (“Wojna”, “Basen”, “Stół”)
- Lumiere de Cinema (“Stara Warszawa”)
TVN XR Studio – innowacja w produkcji filmowej
TVN XR Studio to najbardziej zaawansowane studio XR w Europie, które rewolucjonizuje sposób tworzenia filmów, seriali i reklam. Wykorzystując najnowocześniejszą technologię XR, łączy ekran LED o powierzchni do 650 m kw. (oraz 250 m kw. sufitu ledowego) z dynamicznymi środowiskami generowanymi w czasie rzeczywistym w silniku Unreal Engine. Dzięki temu umożliwia tworzenie niezwykle realistycznych i elastycznych scenografii bez konieczności fizycznego przemieszczania ekip i budowania dekoracji.
Studio należące do TVN Warner Bros. Discovery jest prekursorem w wykorzystaniu XR w regionie i odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie branży audiowizualnej na zaawansowane technologicznie rozwiązania produkcyjne. Dzięki łatwości adaptacji i generowania różnorodnych lokalizacji w Unreal Engine wspiera zrównoważoną produkcję, a także otwiera szerokie możliwości współpracy z rozwijającą się branżą gamingową.
Kluczowe zalety studia XR:
- Innowacyjna technologia XR i silnik Unreal Engine, umożliwiające tworzenie dowolnych środowisk 3D, zmiany tła w czasie rzeczywistym czy kontroli warunków pogoowych.
- Nawet 650 m kw. ekranu o plamce p1.9 z unikalną okrągłą diodą, która eliminuje efekt zmiany koloru przy zmianie kąta patrzenia
- Dużo większa elastyczność i znaczące ułatwienia logistyczne. Możliwość realizacji wielu scen w jednym miejscu, bez konieczności podróży czy wynajmowania lokacji.
- Szybkość produkcji i postprodukcji. Wirtualne tła mogą powstać w ciągu zaledwie 48h w rozdzielczości 24K, a obraz nagrany w studiu XR niemal nie wymaga postprodukcji w przeciwieństwie do tradycyjnych metod (green/blue screen).
- Dobrze zaplanowana produkcja w XR pozwala na znaczne oszczędności finansowe, a także środowiskowe. Ograniczenie transportu czy zużycia materiałów realizuje założenia ESG w produkcji audiowizualnej i znacznie zmniejsza ślad węglowy.
Kontakt
Katarzyna Danił
Corporate Communications Senior Specialist
Katarzyna Issat
Corporate Communications Senior Director