“Stalking Stop!” — nowa kampania społeczna HBO Max i Fundacji ITAKA
Co 10 kobieta w Polsce jest ofiarą stalkingu! *
Sprawę na policję zgłasza jedynie 1/5 pokrzywdzonych**
Brak wiedzy i poczucie bezradności sprawiają, że wiele przypadków stalkingu nigdy nie wychodzi na jaw, a sprawcy pozostają bezkarni. To zjawisko może dotknąć każdego — kobiety i mężczyzn, osoby publiczne i anonimowe. Aby zwrócić uwagę na skalę problemu i realnie wesprzeć poszkodowanych, HBO Max wraz z Fundacją ITAKA rozpoczynają kampanię społeczno-edukacyjną „Stalking Stop!”. Inicjatywa towarzyszy premierze serialu dokumentalnego HBO Original „Zabić Miss”, opowiadającego historię Agnieszki Kotlarskiej, który zadebiutuje 17 grudnia.
Tysiące wiadomości, emocjonalne deklaracje, śledzenie – to codzienność osób doświadczających stalkingu. Gdy prześladowca mówi o „miłości” i uczuciu „do grobowej deski”, ofiara coraz bardziej zamyka się w klatce strachu, bezsilności i rozpaczy. Analizuje każdy swój ruch, ogranicza kontakty z najbliższymi, przestaje wychodzić z domu. Stalking to nie miłość – to prześladowanie. Należy z nim walczyć z pełną siłą i determinacją, bo może skończyć się tragicznie.
Tak było w przypadku Agnieszki Kotlarskiej – Miss Polski i pierwszej Polki z tytułem Miss International. Była obiecującą modelką, szczęśliwą mamą i żoną. Świat stał przed nią otworem. Niestety, nie zdążyła zrealizować swoich marzeń. W wieku 24 lat została zamordowana przez stalkera. Jak cienka jest granica między uwielbieniem a groźną obsesją?
W ramach kampanii społecznej powstała dedykowana strona internetowa stalkingstop.pl, która jest bazą wiedzy i praktycznych wskazówek. Na stronie dostępny jest m.in. specjalny poradnik opracowany przez Fundację ITAKA, zawierający konkretne informacje jak reagować i jakie prawa przysługują osobom, które padły ofiarą stalkingu. Znajdują się tam także informacje o tym, gdzie szukać bezpłatnego wsparcia psychologicznego i prawnego w takiej sytuacji. Dostępne są też w formie ulotki materiały dla policji.
Drugim ważnym elementem kampanii jest wyjątkowa wystawa, która prezentuje prawdziwe historie osób doświadczających stalkingu. Zostały zebrane dzięki działaniom Fundacji ITAKA oraz HBO Max, a następnie zanonimizowane zgodnie z najwyższymi standardami ochrony ofiar. Grafiki można obejrzeć do 30 listopada w Kinotece (pl. Defilad 1), w ramach Festiwalu Warsaw SerialCon.
Co więcej, od 15 grudnia na 12 filarach świetlnych przy Dworcu Centralnym w Warszawie HBO Max wyświetli specjalnie przygotowane plakaty, które mają na celu zwrócenie uwagi na kampanię społeczną oraz zachęcenie do odwiedzenia strony: stalkingstop.pl.
Kampania „Stalking Stop!” wystartowała 26 listopada i będzie trwać do 28 grudnia.
Jeśli doświadczasz stalkingu, wiedz, że nie jesteś sam_a!
*Dane z ogólnopolskiego badania zrealizowanego w latach 2021-2023 przez Główny Urząd Statystyczny przy współfinansowaniu przez Eurostat. Badanie było częścią ogólnoeuropejskiego badania wiktymizacyjnego dotyczącego przemocy ze względu na płeć (GBV), które zrealizowano w 21 krajach.
**Dane z Ogólnopolskiego Badania Wiktymizacyjnego 2024 r. przeprowadzonego przez Instytut Wymiaru Sprawiedliwości